Josip Vrbić voditelj je Product Designa u NSoftu. Tim dizajnera koje vodi broji osam stručnih, mladih ljudi. Josip za njih kaže da su svi “‘T’ shaped”, što znači da svi imaju generalno znanje iz mnogih oblasti dizajna, no da je, dodatno, svaki od njih ekspert za određenu oblast. Ovo je njegova priča.
Ekspertiza
UI i UX dizajneri, interaction, grafički dizajneri i ilustratori rade timski sa jednim, zajedničkim ciljem: pružiti najbolji mogući proizvod klijentima. Ljudi kada razmišljaju o dizajnu u principu dizajn identificiraju sa vizualnim identitetom proizvoda. No, to nikako nije sve šta mi radimo. Suštinski, ono što mi želimo postići jeste lijep, funkcionalan dizajn te najviša razina kvalitete korisničkog iskustva za naše proizvode. Kako sam već sedam godina NSofter, za mene je definitivno primjenjiva ona da sam rastao sa kompanijom, a dodatno sam i promatrao te sudjelovao u oblikovanju brojnih procesa koji sada naš Product Design tim čine jedinstvenim.
Svakako moram istaknuti i činjenicu kako smo imali sreću da imamo ne samo talentirane pojedince u timu, nego i da su naši pretpostavljeni čvrsto vjerovali u snagu dizajna. U stalnom sam kontaktu sa kolegama dizajnerima u drugim tvrtkama i oni imaju velike teškoće u nastojanjima da se čuje njihov glas te da prezentiraju svoju viziju i ideje top menadžmentu. Od iznimne je važnosti da imamo pozitivnu korporacijsku klimu koja je motivirajuća i cijeni postignute rezultate obzirom da se u takvom okružju možemo koncentrirati na ono što radimo najbolje – na dizajn.
Proces dizajniranja
Čini se kompliciranim kada se čita i uči o različitim procesima kompilacije proizvoda. Neki od njih imaju do pet no neki prođu i kroz 12 faza u procesu izgradnje. Neke tvrtke na početku preferiraju da urade istraživanje, druge odmah pristupe dizajnu svojih proizvoda i u procesu rade preinake, a neke, pak, na početku definiraju probleme koje žele riješiti i slično. Poenta je da ono što funkcionira u jednoj tvrtki, vrlo vjerojatno neće biti primjenjivo na nas. Kako bismo napravili funkcionalan proces od ključne je važnosti da razumijete svoje klijente i svjesni ste mogućnosti svog tima. Trenutačno kombiniramo različite pristupe, ovisno o zahtjevu koji nam je dostavljen. Ukoliko se radi o novom proizvodu, započet ćemo sa prezentacijom nekoliko nacrta kako bismo članovima projektnog tima pomogli vizualizirati finalni dizajn.
U slučajevima kada je neophodno unaprijediti postojeće značajke koristimo iterativni dvotjedni proces. Provodimo različita istraživanja i analize nad značajkom koju želimo unaprijediti te se izmjene rade temeljem dobijenih rezultata.
Suradnja je ključ
Ono što sam naučio je da većina backend i frontend developera ima sjajan osjećaj za proizvode i UX. Unatoč općem vjerovanju kako dizajneri imaju najbolje, najkreativnije ideje, ukoliko drugima date šansu da sudjeluju u procesu dizajniranja proizvoda, ostat ćete pozitivno iznenađeni rezultatima. Poučeni tim iskustvom usvojili smo takav sustav odlučivanja koji omogućuje bilo kome u timu da iznese dobru ideju i da se ta ideja jednako vrednuje.
Robert Pressman u svojoj knjizi: “Software Engineering: A Practitioner’s Approach” kaže: “Za svaki dolar koji potrošite rješavajući probleme tijekom dizajniranja proizvoda, 10 dolara će biti potrošeno na isti problem tijekom development-a, a pomnoženo sa 100 dolara ili čak više, ako se problem treba rješavati nakon što je proizvod pušten van.”
Stoga, jasno je kako je korigiranje problema u samom startu najisplativija varijanta, a to je moguće postići samo ukoliko uključite ljude iz različitih oblasti.
Najveći izazov
Ukoliko imate sreće te za prijatelja imate strastvenog dizajnera, složit ćete se da su dizajneri jedinstven tip ljudi. Uvijek plešu na ivici i može se reći kako uvijek imaju lucidne ideje, jedinstven stil i jedinstven način razmišljanja. Znajući to, zamislite sada osam dizajnera, svaki sa svojim jedinstvenim idejama i vizijama, kako pokušavaju da naprave jedan ili više povezanih proizvoda, koji trebaju imati jednake dizajn elemente, ujednačen način korištenja i isto kvalitetno korisničko iskustvo na razini svih proizvoda.
Na koji način pomažemo našim klijentima
Primarni cilj bilo kojeg biznisa je da poveća prodaju te, slijedom toga, izgradi vrijedan brend i reputaciju u svojoj poslovnoj niši. Product Design igra jednu od ključnih uloga u postizanju tih ciljeva svojim radom na unaprjeđenju korisničkog iskustva i zadovoljstva korisnika, što direktno utiče na povećanje broja korisnika pojedinačnih proizvoda.
Životni ciklus proizvoda ovisi o volji korisnika da taj proizvod nastavi koristiti. Ukoliko imate dobar UX dizajn koji ne frustrira korisnike, tada je vjerojatnije da će vam oni oprostiti neke druge sitne probleme ukoliko dođe do njih. Imate li podatak koliko korisnika ne koristi vaš proizvod, jer imaju poteškoće s registracijom? Koliko njih, na prvi pogled, ne razumije kako koristiti vaš proizvod? Koliko je vremena potrebno da korisnik uradi nešto što želi i možete li mu pomoći da to uradi jednostavnije i brže? Conversion rates veoma ovise o tome jeste li korisniku omogućili da se proizvodom služi bez poteškoća. Ono što mi pokušavamo je da razumijemo naše korisnike te da istražimo što je to što oni očekuju od proizvoda. Upravo radi toga imamo redovite iteracije o postojećim proizvodima, s ciljem da dodatno unaprijedimo korisničko iskustvo.
Dodatno, to što imate najbolji proizvod danas, nikako ne znači da si možete priuštiti luksuz da na njemu više ne radite. Od iznimne je važnosti konstantno istraživati, analizirati i unapređivati proizvod. Radi toga smo, kao tim, uvijek u korak s novim tehnologijama i među prvima u branši koji nudimo koncepte za naše proizvode koji uključuju virtualnu i proširenu stvarnost (VR i AR), umjetnu inteligenciju ( AI), face recognition i sl. Ovi proizvodi nam nužno ne donose novac, no oni dokazuju kako mi ne radimo u izolovanom sustavu i da smo spremni za budućnost.