Iako izazovna, 2018. godina je ispunila očekivanja banjalučke kompanija LANACO, koja je ostvarila bolji rezultati u odnosu na prethodnu godinu. Firma raste iz godine u godinu kao rezultat stalnih ulaganja u ljudske resurse i nove tehnologije. Ambiciozno ulaze u osvajanje novih tehnologija i koncepata digitalne globalizacije, a o nekim budućima projektima, planovima, razvoju i perspektivi razvoja IT industrije možete pročitati u razgovoru sa direktorom kompanije Nebojšom Ninićem za portal akta.ba
Jeste li zadovoljni postignutim rezultatima u 2018. godini? Šta je to što ju je obilježilo u poslovnom smislu?
- Moramo biti zadovoljni. Kao industrija se generalno nalazimo u vrtlogu procesa digitalne transformacije sa realnom profesionalnom željom da svaka od kompanija za sebe prepozna, dizajnira i implementira starteški pristup koji bi joj, u danas potpuno izmijenjenim uslovima na tržištu, obezbijedilo sticanje konkurentskih prednosti.
Traženje adekvatnog pristupa je obilježilo ovaj segment za kompaniju, strateški, najvažnijih aktivnosti u protekloj godini. Uspješno smo nastavili redefinisanje poslovne strategije trudeći se da pažljivo postavimo temelje LANACO-a za narednih 25 godina. U tom procesu koji nije bio jednostavan i koji se odvijao uporedo sa svakodnevnim poslovanjem, kreiran je jedan novi kvalitet u kritičnim segmentima.
Ambiciozno smo ušli u osvajanje novih tehnologija i koncepata prepoznatih u pokretačima digitalne globalizacije. Napravljen je strateški iskorak prema inostranim tržištima kroz kreiranja saradnje najvišeg nivoa sa globalnim liderima u pojednim granama industrije. Redizajniran je portfolio proizvoda u matrici biznis vertikala - kanala distribucije softvera. Započeto je kreiranje inovativne baze ekspertize definisane na tri tehnološke platforme: Microsoft, Oracle i SAP. Kreirane su nove pretpostavke razvoja zaposlenih koje odgovaraju aktuelnim kriterijumima koje definiše digitalna transformacija. U tom kontekstu smatram da je ovaj proces kroz koji smo prošli u mnogim stvarima i važniji za budućnost kompanije, od onoga koji se može ocijeniti finansijskim rezultatima.
Kako biste ocijenili stanje u IT industriji u BiH? Koji su problemi i izazovi sa kojim se suočavate?
- IT industrija u BiH ne može izbjeći sudbinu svih ostalih u regionu koje se nalaze ispred velikog znaka pitanja, koji je pred njih stavio globalni proces digitalne transformacije.
U pethodnom odgovoru na Vaše pitanje sam pokušao da približim jedan pogled sa aspekta kompanije, a kada taj pogled izdignete na vizuru čitave teritorije onda prvo morate da identifikujete grupe javnosti koje su kritične za regulisanje, možda bolje reći kreiranje jedne perspektivne poslovne klime u kojoj bi IT industrija BiH trebala da ostvari očekivani doprinos naporima ubrzanog privrednog rasta u ultimativno konkurentnoj regionalnoj ekonomiji.
Kada kažem grupe javnosti tu prvenstveno mislim na nas predstavnike IT industrije i strukovna udruženja koja su osnovana u cilju što boljeg prezentovanja naših stavova. Svakako, ne manje važni su državna administracija, sistem obrazovanja, privreda u cjelini, te svakako vendori, odnosno najveće IT kompanije koje na svjetskom nivou definišu sam proces digitalne transformacije. Samo u jasno definisanom, strukturalno posloženom pristupu koji bi uključivao sve navedene aktere je moguće doći do smislenog odgovora na veliki znak pitanja ispred koga stojimo. Od vremena koje će nam trebati da definišemo ovaj odgovor, svakako i od kvaliteta istog zavisi da li ćemo, kako ćemo, te koliko uspješno ćemo pozicionirati IT industriju u BiH. Na ovom putu LANACO je spreman da pruži punu podršku i prenese svoje razumijevanje digitalne transformacije u cilju stvaranja jasne strategije. Ova strategija već danas nije pitanje volje bilo kog subjekta, nego preduslov opstanka naše IT industrije. Zato zaslužuje punu pažnju svih učesnika.
Na čemu aktuelnom trenutno radite?
- Biti lider na tržištu danas pretpostavlja paralelni pristup, kroz usvajanje novih tehnoloških trendova i prihvatanje savremenih koncepata koji integrišu više različitih trendova u cilju maksimizacije kvaliteta i kapaciteta konkretnih aplikativnih rešenja, koji danas sve više dobijaju servisnu dimeziju kroz model distribucije SaaS (softver kao servis). To je trenutno glavni fokus u strateškom smislu. Ubrzano radimo na osvajanju znanja iz domena IoT-a i Blockchain-a posmatranih kao značajnih mega trendova digitalne transformacije. Razmatramo adekvatan ugao uključivanja u Artificial Intelligence sferu koji bi odgovarao portfoliju naših proizvoda. U domenu SaaS distribucije nastavljamo sa razvijanjem EcoOne proizvodne palete. Ove godine će nam u fokusu biti rješenja namijenjena radu obrazovnih ustanova, pod brendom EduIS, zdravstvenih ustanova, pod brendom CAREOLL, hospitality industriji pod brendovima SoHo (hotelsko poslovanje) i STATION 24 (ugostiteljstvo), rješenje namijenjeno industriji transporta i rješenja za proizvodnju. Uspješnim završetkom ove etape razvoja, LANACO će regionalno postati najveća platforma poslovnog softvera u SaaS načinu distribucije.
U šta planirate investirati u 2019, hoće li biti novih investicija, proizvoda?
- U IT industriji je strateški najvažnije ulagati u razvoj kadrova i sticanje novih inovativnih znanja koja su ispravno sertifikovana od strane globalnih nosilaca konkretnih tehnologija. U ovaj segment smo ulagali u kontinuitetu već godinama i nastavićemo u tom pravcu sa posebnim akcentom na investicije u najnovije tehnologije koje prave razliku. Kao ultimativni cilj se postavlja daljnje napredovanje svakog zaposlenog u kompaniji i približavanje nivou ispunjenja njihovog punog potencijala.
Ima li BiH dovoljno IT kadra, kako birate svoje zaposlene?
- BiH sigurno ima prostora da poveća zaposlenost u ovom sektoru, ali je tu uvijek aktuelno i legitimno pitanje da li sistem obrazovanja može da kreira toliki ljudski potencijal. Realno danas ne može, ali budimo realni, to trenutno nije moguće i u mnogo jačim ekonomijama od naše. To je jedno od centralnih mjesta i najslabija tačka globalnog razvoja baziranog na digitalnoj transformaciji. Ovde se treba tražiti rješenje na nivou BiH i nisam od onih koji vjeruju da izolovana rješenja mogu da kreiraju opšti uspjeh. Ona prije mogu biti primjer dobre prakse na kome se treba raditi i modelirati pravi pristup.
U tom kontekstu LANACO je spreman da sa zainteresovanim podijeli uspostavljeni sistem regrutacije kadrova koji je koncipirao u okviru raspoloživih mogućnosti. Da li on može biti opšti obrazac ne smatram da mi kao kompanija to treba da kažemo. Nama treba koncenzus svih kako bi uradili sve da naša gradnja modernog IT sistema u BiH uspije.
Mnogi ističu da ovaj region ima telentovnih ljudi koji mogu da budu rame uz rame sa stručnjacima iz Silikonske doline. Kako ih sačuvati?
- Logičan odgovor je napraviti Silikonsku dolinu od BiH i oni neće imati razloga da idu. Da li je to moguće i u kojoj mjeri zavisi jedino od toga koliko imamo energije, kreativnosti, talenta i koliko iskreno to želimo, ali ne mi iz LANACO-a, nego mi svi kao država koja se bori za svoje mjesto u regionalnim i evropskim granicama. Mislim da svaki drugi pristup kreira kontra efekat, odnosno vodi velikoj podijeli na one ekstra zadovoljne, zadovoljne i ekstra nezadovoljne, a u takvoj segmentaciji nema budućnosti kakvu želimo. Možda ovo i može predstavljati neku vrstu poziva na jednu širu društvenu akciju koja će kao rezultat u nekoj od iteracija imati dovođenje stranih kompanija shodno poslovnoj klimi koja bi se kreirala posebno za IT industriju. Zašto ne?
Koji su to pravci razvoja vaše kompanije u predstojećem periodu?
- Možda bi najkraće to mogao da objasnim kroz dve perspektive. U prvoj mi i dalje želimo da budemo stabilan most koji će omogućiti transfer znanja o digitalnoj transformaciji prema svim grupama javnosti u BiH. Uvažavajući našu dosadašnju saradnju sa kreatorima toga procesa na globalnom nivou, siguran sam da će se veličina i kapacitet tog mosta u narednom periodu samo povećavati. Svakako, sa druge strane, kao kompanija mi želimo da zadržimo lidersku poziciju, za to nam je neophodno da nastavimo sa kreiranjem novih proizvoda, servisa, uspješnim realizacijama strateško kritičnih projekata, te svakako nastavimo ekspanziju na druga tržišta. U presjeku ove dve perspektive se nalazi ključ uspjeha – kolege, zaposlenici kompanije LANACO.